از بروکلی چه می دانید؟

از بروکلی چه می دانید؟

Categories: راه اندازی فست فود

بروکلی شاید جز سبزیجات محبوب قرار نگیرد اما جز مفید ترین سبزیجات می باشد. با مصرف روزانه یک عدد بروکلی یعنی حدود ۳۰ گرم بروکلی، نیمی از ویتامین ث مورد نیاز روزانه ی بدن تامین می شود.

با مصرف ۱۰۰ گرمبب بروکلی خام:

  • ۱۲ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین A
  • ۱۴۹ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین C
  • ۴ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین E
  • ۱۲۷ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین K
  • ۹ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین B6
  • ۷ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین B2
  • ۱۶ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین فولات
  • ۳ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین B3
  • ۵ درصد از نیاز روزانه ی بدن به کلسیم
  • ۴ درصد از نیاز روزانه ی بدن به آهن
  • ۵ درصد از نیاز روزانه ی بدن به منیزیم
  • ۷ درصد از نیاز روزانه ی بدن به فسفر
  • ۹ درصد از نیاز روزانه ی بدن به پتاسیم
  • ۱ درصد از نیاز روزانه ی بدن به سدیم
  • ۳ درصد از نیاز روزانه ی بدن به روی
  • ۱۰ درصد از نیاز روزانه ی بدن به منگنز
  • ۴ درصد از نیاز روزانه ی بدن به سلنیوم

تامین خواهد شد. اولین تحقیقات در مورد فواید کلم بروکلی در زمینه سرطان حدود ۲۰ سال پیش آغاز شده است. تحقیقات انجام شده در طول این سال ها نشان داده است که مصرف منظم بروکلی ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. بروکلی حاوی ترکیبات فیتو شیمیایی است که بدن را در مقابل سرطان محافظت می کند. و با متعادل کردن میزان استروژن در بدن، خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد. و در تحقیقات دیگر انجام شده نیز ثابت شده است بروکلی برای کاهش کلسترول، جلوگیری از یبوست، پاک سازی بدن از سموم مفید است.
بروکلی با افزایش آنزیم های سم زدایی بدن به تمیز کردن بدن از سموم می کند. و همچنین به دلیل ویتامین ث و کلسیم و فیبر بالا جز سبزیجاتی است که به رهایی بدن از سموم سرعت میبخشد و کمک می کند.
بروکلی حاوی مقدار بالایی فیبر است که به هضم غذا کمک می کند. بنابراین مصرف منظم بروکلی احتمال مبتلا شدن به یبوست را کاهش می دهد.
اولین فایده و مهم ترین اثر بروکلی بر سلامتی قلب و عروق اثر آن در کاهش دادن میزان کلسترول است. و فایده ی دوم بروکلی برای سلامتی قلب و عروق غنی بودن بروکلی از ویتامین ب کمپلکس می باشد. ویتامین ب برای داشتن عروق سالم مهم است و کمبود ویتامین ب موجب حمله ی قلبی، گرفتگی عروق و … می شود. اگر دارای کلسترول بالا هستید با مصرف بروکلی خام و یا پخته می توانید میزان کلسترول خود را به سطح تعادل برسانید. البته برای مبارزه با کلسترول فقط خوردن بروکلی کافی نیست.
بروکلی آنتی اکسیدان بسیار قوی می باشد و رادیکال های آزادی که در بدن وجود دارند و با افزایششان به شیوع بسیاری از بیماری ها سرعت می بخشند را خنثی می کند و از این طریق از بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کند و ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می دهد و نشاته های پیری پوست را به تاخیر می اندازد.
برای افرادی که در مناطقی زندگی می کنند که آفتاب کم است، کمبود ویتامین D می تواند یک مشکل بزرگ باشد. زیرا آفتاب بهترین منبع برای ویتامین D است. بروکلی غنی از ویتامین های A و K است که این ویتامین ها به ذخیره سازی ویتامین D در بدن کمک می کنند. و مصرف منظم بروکلی به ذخیره سازی ویتامین D در بدن کمک می کند.
بروکلی برای افرادی که دچار اضافه وزن هستند نیز مفید است. بروکلی در عین حال که کالری نسبتا کمی دارد و یک کاسه بروکلی حدود ۹۰ کالری دارد، اما به دلیل داشتن فیبر بالا مدت زمان زیادی احساس سیری به انسان می دهد. و ویتامین ب موجود در بروکلی به تامین انرژی بدن کمک می کند.

از فواید دیگر بروکلی:

  • پتاسیم موجود در بروکلی برای سیستم عصبی مفید است.
  • منیزیم و کلسیم موجود در بروکلی به کنترل فشار خون کمک می کنند.
  • ویتامین ث موجود در بروکلی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
  • کلسیم و ویتامین K موجود در بروکلی به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند.
  • بروکلی علائم آلرژی را از بین می برد.
  • بروکلی به حفظ تعادل اسید در بدن کمک می کند.
  • بروکلی برای سلامت چشم مفید است.

مضرات بروکلی:

  • خوردن بیش از ۵۰ گرم بروکلی در روز ممکن است عوارض جانبی داشته باشد.
  • اگر دچار اسهال هستید باید مدتی از مصرف مواد غذایی حاوی فیبر بالا مانند بروکلی خودداری کنید.
  • بروکلی می تواند باعث ایجاد گاز معده شود. اگر دچار گاز معده هستید باید در مصرف بروکلی دقت کنید.
    ایجاد گاز معده توسط بروکلی می تواند رفلاکس معده را نیز افزایش دهد.

طریقه ی مصرف بروکلی:

  • برای تمیز کردن بروکلی قبل از مصرف، بروکلی را حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در مخلوط آب و سرکه نگه دارید و سپس با آب به خوبی بشویید.
  • برای حفظ ارزش غذایی بروکلی آن را بیش از ۵ دقیقه نپزید.
  • بروکلی بهتر است بخار پز شود اما اگر امکان بخار پز کردن بروکلی را ندارید، پس از جوشاندن آب، بروکلی را ۵ دقیقه در آبی که در حال جوش است بپزید.
  • بروکلی را در آخر به سالاد و یا خوراک خود اضافه کنید.
  • در صورت سرخ کردن بروکلی ارزش غذایی آن نصف می شود.

بروکلی جز سبزیجات بسیار مفید و دارای ارزش غذایی بالا است که می توان آن را به انواع سالاد اضافه کرد، و یا می توان آن را داخل انواع ساندویچ قرار داد و یا به عنوان دورچین بشقاب استفاده کرد، و همچنین بروکلی را به انواع سوپ و خوراک سبزیجات نیز می توان اضافه کرد. در رستوران ها نیز با اضافه کردن بروکلی به انواع سالاد و سوپ و ساندویچ و خوراک سبزیجات می توان غذاهایی خاص و خوشمزه تهیه کرد. گروه IRANHFC با ارائه ی خدمات مختلف در زمینه ی راه اندازی رستوران و فست فود و کافی شاپ و همچنین راه اندازی رستوران های سالم و با ارائه ی رسپی های متفاوت همراه شماست.