برای تقویت حافظه چه بخوریم؟

برای تقویت حافظه چه بخوریم؟

Categories: راه اندازی فست فود

در گذشته تصور میشد ضعیف شدن حافظه کاملا به بالا رفتن سن مرتبط است. اما امروزه می دانیم که تغذیه نا مناسب نیز می تواند منجر به ضعیف شدن حافظه شود. مواد غذایی که می خورید و یا مواد غذایی که نمیخورید در عملکرد مغز تاثیر می گذارند. مهم ترین گروه ها در لیست مواد غذایی که به حافظه کمک می کنند سبزیجات با رنگ های مختلف و میوه های سرشار از فلاونوئیدها و ماهی های حاوی اسید های چرب ضروری می باشند. در ادامه لیستی از مواد غذایی که حافظه را تقویت کرده و مغز را در مقابل اثرات پیری محافظت می کنند آمده است. البته که این لیست یک لیست کامل نمی باشد. و همچنین مصرف بیش از اندازه ی برخی از مواد غذایی موجود در لیست می تواند به دیگر مشکلات سلامتی منجر شود. به عنوان مثال تخم مرغ با انواع ویتامین ها می تواند به تقویت حافظه کمک کند ولی خوردن هر روز تخم مرغ می تواند باعث افزایش کلسترول شود. بنابراین برای داشتن اطلاعات دقیق تر درباره ی مواد غذایی که برای افزایش حافظه باید بخورید و داشتن رژیم غذایی مناسب برای وضعیت سلامتی شما حتما باید با یک متخصص مشورت کنید.
ماهی: اسید های چرب امگا ۳ تاثیر به سزایی در تقویت حافظه دارند. کارشناسان معتقد هستند مصرف منظم ماهی ریسک ابتلا به آلزایمر را کمتر می کند. مصرف حداقل دو روز در هفته ماهی، مخصوصا ماهی های غنی از امگا ۳، برای دریافت امگا ۳ مورد نیاز مغز لازم می باشد. با فراموش نکردن این موضوع که مصرف بیش از اندازه ی امگا ۳ می تواند عوارض و مشکلات جانبی برای سلامتی داشته باشد، می توانید با مشاوره با پزشک، علاوه بر دریافت امگا ۳ از طریق مصرف مواد غذایی، مکمل امگا ۳ نیز مصرف کنید. اما حتما باید به این نکته توجه کنید که هیچ ماده ای را نباید بیش از حد مجاز مصرف کرد.
سبزیجات: بروکلی که غنی از ویتامین k است و همچنین سبزیجاتی مانند مارچوبه و اسفناج، با افزایش قدرت مغز عملکرد حافظه و تمرکز را بهبود می بخشند. و در برخی از تحقیقات ثابت شده است که فیستین موجود در پیاز قرمز جهت افزایش حافظه ی بلند مدت موثر است.
میوه جات: زغال اخته که آنتی اکسیدان قوی می باشد، توت فرنگی، تمشک  مغز را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. پرتقال و کیوی و سیب و انگور قرمز از دیگر میوه هایی هستند که حافظه را تقویت و از مغز محافظت می کنند. مصرف با پوست تمامی این میوه ها به جز پرتقال، تاثیر بهتری دارد.
تا اینجا مهم ترین گروه های غذایی که برای عملکرد مغز و بهبود حافظه مفید هستند توضیح داده شد، و در ادامه دیگر مواد غذایی که حافظه را تقویت می کنند توضیح داده خواهد شد.
شکلات: شکلات تلخ که درصد کاکائو بالایی دارد ترشح اندورفین که گیرنده ی مغز را فعال می کند را افزایش میدهد. و با افزایش اندورفین تمرکز بیشتر و حالت روحی بهتر می شود.البته توجه شود که فقط شکلات هایی که قند زیادی ندارند و حداقل حاوی ۷۰ درصد کاکائو هستند این تاثیر را می گذارند.
شیر و فرآورده های لبنی: ماست ارگانیک، شیر بدون چربی و پنیر کم چرب با پروتئین بالا به بهبود بافت های بدن کمک می کنند و بر حافظه و تمرکز موثر هستند.
تخم کدو: مواد معدنی موجود در تخم کدو در بهبود بی خوابی موثر است و به تمرکز بهتر کمک می کند.
غلات سبوس دار: ویتامین های B6 و B12 و فولیک اسید موجود در برنج قهوه ای و نان های سبوس دار تمرکز را افزایش می دهند.
چای سبز: مصرف منظم چای سبز با کم کردن میزان کلسترول و هموسیستئین به حفظ عملکرد مغز کمک می کند.
تخم مرغ: تخم مرغ که غنی از ویتامین های A وB و Dاست به بخش مربوطه به حافظه در مغز کمک می کند.