طرح تجاری یا Business Plan فست فود

طرح تجاری یا Business Plan فست فود

Categories: راه اندازی فست فود

طرح تجاری یا Business Plan فست فود

طرح تجاری یا Business Plan فست فود
طرح تجاری یا Business Plan فست فود در سری مقالات همه چیز درباره راه اندازی فست فود نوشته شده است. این مطلب برای کسانی که قصد راه اندازی فست فود را دارند و از تحصیلات آکادمیک برخوردار هستند مناسب می باشد.

  1. طرح توجیهی کاربردی در فست فود
  2. طرح تجاری یا BUSINESS PLAN فست فود
  3. بیزنس پلان فست فود
  4. طرح توجیهی فست فود به زبان ساده
  5. بیزنس پلان های مختلف با زبان کانواس

 
یکی از اساسی ترین و ابتدایی ترین اقداماتی که در جهت موفقیت یک رستوران لازم است طراحی business plan in fast food آن می باشد.
 

طرح تجاری یا BUSINESS PLAN فست فود

طرح تجاری یا BUSINESS PLAN فست فود

طرح تجاری یا Business Plan فست فود

آموزش نوشتن طرح تجاری ( Business Plan ) یا اوّلین گام در راه‌اندازی فست فود
اغلب افرادی که درصدد راه‌اندازی فست فود جدیدی هستند و به منظور مشاوره به مشاوران گروه iranhfc مراجعه می‌نمایند، دنبال یافتن پاسخی برای سوالات زیر هستند:

  • آیا راه اندازی فست فود انتخابی آن‌ها انتخاب مناسبی است؟
  • آیا آن‌ها در این کار موفق خواهند شد؟
  • آیا مشتریان غذاهای آن‌ها را خواهند خرید؟
  • چه کارهایی را برای موفق شدن باید انجام دهند و چه کارهایی را نباید؟
  • راه اندازی فست فود را از کجا شروع کنند؟
  • چگونه برای غذاهای خود بازاریابی نمایند؟
  • چگونه فروش خود را بالا ببرند ؟
  • و صدها سوال مشابه …

اینجا مشاوران گروه iranhfc  به جای پاسخ به سوالات فوق می‌گویند:
لطفا طرح تجاری خود را جهت بررسی اولیه برای ما ارسال نمایید!
اما متاسفانه بیشتر آن‌ها طرح تجاری ننوشته و ندارند، یعنی گام اوّل راه اندازی فست فود را درست بر نداشته‌اند.
در مطلب پیش رو قصد داریم تا به تمامی کسانی که تمایل به راه اندازی فست فود جدید دارند (از کسانی که می‌خواهند یک مغازهٔ کوچک تاسیس کنند تا کسانی که می‌خواهند یک فست فود زنجیره ای احداث کنند) راه و رسم نوشتن طرح تجاری را آموزش دهیم.
کتاب‌ها، مقالات و جزوه‌های آموزشی بسیاری هستند که در رابطه با راه اندازی فست فود مطلب نوشته‌اند که شما می توانید از آنها کمک بگیرید.
 

طرح تجاری یا Business Plan فست فود

نوشتن طرح تجاری
مقدمه
بسیاری از جوانان ایده‌های خلاقانه و هیجان‌انگیزی را جهت راه اندازی فست فود خود در ذهن دارند، یا نیاز جدید و خاصی را در جامعه و بازار احساس کرده‌اند، تصور می‌کنند می‌توانند با تولید یک غذای جدید یا ارائه خدمتی نو درآمد خوبی را کسب نمایند یا با بهینه کردن  منوی فست فود خود غذا به مشتریان خود غذای بهتری بدهند.

  • در صورتی که این امر به ذهن شما خطور کرده باشد آیا قادر هستید تا دوستان، پدر و مادر یا شرکای خود را به سرمایه‌گذاری در این کار ترغیب نمایید؟
  • آیا همان قدری که شما بر روی ایدهٔ خود تعصب دارید و آن را موفق می‌پندارید دیگران نیز بر این باور هستند؟
  • آیا دیگران نیز به اندازهٔ شما از ویژگی‌های این طرح و جزییات آن آگاه هستند؟
  • آیا پاسخ سوالات احتمالی سرمایه‌گذاران یا شرکای خود را به طور واضح و دقیق تهیه کرده‌اید؟

پاسخ به تمامی سؤالات فوق با نوشتن طرح تجاری امکان پذیر است.
طرح تجاری یا برنامهٔ راه اندازی فست فود چیزی نیست جز یک طرح مکتوب و منظم که در آن ابعاد مختلف ایده از منظر مطلوب سرمایه‌گذاران به نمایش درآمده است.
البته مخاطب طرح تجاری تنها سرمایه گذاران نیستند بلکه مخاطب اوّلیه و اصلی طرح خود شمایید، چون هنگام نوشتن طرح با استفاده از معجزهٔ نوشتن به زوایای پنهان و جدید ایده و اجرای آن پی خواهید برد. ایدهٔ شما واقعی خواهد شد و دیگران شما را جدّی‌تر خواهند گرفت.
طرح تجاری صرفاً برای راه‌اندازی فست فود‌های جدید یا ایده‌های جدید کاربرد ندارد بلکه فست فود‌های در حال فعّالیت نیز به آن نیاز دارند.
طرح تجاری تعریف شما از فست فود و پیش بینی آیندهٔ آن است و به سوالات مهم زیر پاسخ می‌دهد که:

  • موضوع کار فست فود جدید چیست؟
  • چه آینده‌ای در پیش رو دارد؟
  • ایده‌ها و روش‌های شما برای راه اندازی فست فود چیست؟

مزایای طرح تجاری
هنگامی که شروع به نوشتن طرح تجاری می‌نمایید تمام نقاط ضعف و قوت ایدهٔ خود را از فاز ایدهٔ خام اولیه تا بازگشت سرمایه یک بار مرور می‌کنید و برای حل مشکلات احتمالی آینده راهکار مناسبی ارائه می‌نمایید، حتی ممکن است در این میان به عملی نبودن یا زیان‌ده بودن ایدهٔ خود پی ببرید و از یک شکست تجاری سنگین جلوگیری نمایند.
 

راه اندازی فست فود

راه اندازی فست فود

طرح تجاری یا Business Plan فست فود

اصول پنج گانهٔ طرح تجاری
­

چشم‌انداز

چشم‌انداز یعنی شما چه تصوری از آیندهٔ فست فود خود دارید.
برای چشم‌انداز فست فود خود یک فضای دور، ایده‌آل و هیجان انگیز را توصیف کنید و برای این کار به سوال‌های زیر توجه کنید:
– ویژگی‌های یک فست فود خوب و تحسین بر انگیز از نظر شما چیست؟
– می‌خواهید در کارتان چگونه باشید و چگونه نباشید؟
– چه وعده هایی به خود می‌دهید؟
– رویای انجام چه کارهایی را دارید؟
– با انجام این کار چه شوقی را در خودتان ارضا می‌کنید؟

ماموریت

ماموریت یعنی این که فست فود شما دقیقا چه کاری را می‌خواهد انجام دهد؟ چرا این فست فود را راه می‌اندازید و می‌خواهید به چه نیازی پاسخ دهید و اساساً چرا باید فست فود شما وجود داشته باشد؟
برای مشخص شدن دقیق مامویت فست فود به سوال‌های زیر پاسخ دهید:

  • غذا یا خدمت شما چیست؟ چند ویژگی مهم آن را بنویسید؟
  • غذهای شما چه خصوصیتی نباید داشته باشد؟
  • مشتری شما چه کسانی هستند؟
  • مهم‌ترین ویژگی‌های مشتری ایده‌آل شما چیست؟
  • می‌خواهید مشتری شما چه کسی نباشد؟
  • فعّالیت فست فود شما چیست و محیط کاری آن چگونه است؟
  • چرا مشتریان غذاهای شما را می‌خرند؟
  • فست فود شما متعهد شده برای مشتریانش چه کند؟
اهداف

هدف یعنی یک نتیجه کاملاً معلوم و قابل اندازه‌گیری. با نوشتن اهداف معلوم می‌شود که شما دقیقاً دنبال چه هستید.
اهداف مالی یا بازاریابی (فروش) دو دسته‌بندی مهم در تدوین اهداف یک فست فود است.

استراتژی‌ها

استراتژی‌ها یعنی چگونه می‌خواهید به اهداف خود برسید؟ البته منظور این نیست که کارها و روش‌هایتان را به تفصیل بیان کنید بلکه به صورت کلان بگویید که چه چیزهایی باعث موفقیت شما می‌شوند؟
تدوین استراتژی به زبان ساده کار سختی است اما پاسخ به پرسش‌های زیر به تدوین یک استراتژی خوب کمک می‌کند.

  • چه عواملی بر پیشرفت فست فود من تاثیر مثبت دارند؟
  • چگونه می‌توانم آنها را تقویت کنم؟
  • چه عواملی کارآمد نیستند یا تاثیر منفی دارند؟
  • چگونه باید این مشکلات را حل و فصل کرد؟
برنامه ها

برای رسیدن به اهداف دقیقا چه کارهایی باید انجام دهید؟ جواب شما در برنامه هایتان نهفته است. در برنامه ریزی همیشه جداول هزینه و زمان بندی نیز وجود دارد.
برای نوشتن برنامه‌های فست فود یک جدول بکشید و اول اهداف کلی را نوشته و سپس آن را به اهداف کوچکتر تقسیم بندی و نهایتا در ستون‌های مقابل هر هدف زمان و هزینه لازم و مسئول پیگیری آن را مشخص نمایید.
 

طرح تجاری یا Business Plan فست فود

جمع بندی

اگر بخواهیم اصول پنج گانهٔ یادشده را در پنج سوال خلاصه نماییم آنها به شرح زیر هستند:
فست فود ما دقیقا چه کاری می‌خواهد انجام دهد؟
تصور ما از آینده فست فود چیست؟
چه هدف هایی داریم؟
چگونه می‌خواهیم به آنها برسیم؟
چه عواملی باعث موفقیت یا عدم موفقیت ما می‌شود؟
 

راه اندازی فست فود

راه اندازی فست فود

طرح تجاری یا Business Plan فست فود

اجزای طرح تجاری
با دانستن موارد فوق می‌توان جهت نوشتن نهایی طرح تجاری آماده شده یک طرح تجاری معمولا از ۱۰ قسمت تشکیل شده است که در ادامه به طور خلاصه به آنها می‌پردازیم:

۱- خلاصه

تمام کسانی که طرح تجاری شما را خواهند خواند دوست دارند خلاصه‌ای را در ابتدا مشاهده کنند. این خلاصه نباید بیش از ۳ صفحه باشد.
خلاصه باید بتواند دید خوبی نسبت به آنچه در کل طرح آمده به خواننده بدهد . جملاتی که در خلاصه می‌آید باید بتواند فرصت‌های بازار ، نیازهای مالی و برنامه‌های فست فود را نشان دهد و سرمایه گذاران را به خواندن ادامه طرح ترغیب نماید.

۲- توصیف فست فود

در این قسمت نام فست فود، زمینهٔ فعالیت، وضعیت کنونی و جهت گیری آینده، پروژه‌های در حال اجرا یا آتی و منافع آنها ، مزایای رقابتی شما نسبت به رقبا و اسرار تجاری شما خواهد آمد.

۳- بازاریابی

تهیه این بخش یکی از مهم ترین و سخت ترین کارهاست.
شما باید بتوانید خواننده را متقاعد کنید که بازار خوبی برای غذاها یا خدمتتان وجود دارد. پیش بینی فروش در این قسمت انجام می­شود که مبتنی بر تحقیقات بازاریابی است که شما انجام داده اید.
بخش‌های مختلف این قسمت می‌تواند به شرح زیر باشد:
– تعریف بازار غذای شما
– مشتریان بالقوه و بالفعل شما
– پیش بینی فروش برای حداقل سه سال آتی
– عوامل تاثیر گذار در بازار شما
– خلاصه‌ای از روند تحولات گذشته بازار
(فراموش نکنید که رشد فروش فست فود باید از رشد تورم بالاتر باشد)

۴- مکان

محل فست فود را معمولا بر اساس پارامترهای زیر مشخص می‌کنند:
– دردسترس بودن نیروی کار
– حضور رقبا
– نزدیکی به مشتری
– ذائقه مردم
– جای پارک
– نیازهای محل
– نزدیکی به محل سکونت خودتان
– تامین کنندگان و نزدیکی به آنها
– هزینه‌های حمل نقل

۵- مدیریت

سوابق و تجربیات اعضای مدیریتی سیستم از نکاتی است که برای خوانندگان طرح تجاری بسیار مهم است . این بخش را طوری تهیه کنید تا نشان دهید افراد انتخابی شما برای این کار شایسته اند و می‌توانند سودآوری فست فود را تضمین کنند.
در این بخش می‌بایست موارد زیر را نیز تهیه نمایید:
– ساختار سازمانی
– تصمیم مدیریت و کارکنان مهم
– تجارت و قابلیت فنی هر یک از کارکنان
– ساختار مالکیت و پرداختها
– مشاوران

۶- مالی

بخش مالی طرح تجاری باید امکان ادامهٔ حیات فست فود را نشان دهد. بخش شامل سه عنصر اصلی است:
– بودجه
– صورت حساب درآمد
– بیلان نقدینگی
الف) بودجه
در این بخش وضعیت مالی فست فود در طول یک دوره مشخص برآورد می‌شود که معمولا برای سه سال اولیهٔ فست فود است. در آن منابع مورد نیاز برای فعالیت آتی فست فود و نحوهٔ تامین آنها مشخص می‌شود.
ب) صورت حساب درآمد
صورت حساب درآمد نیز سود و زیان پیش بینی شده را نشان می‌دهد. پیش بینی فروش که در بخش بازاریابی محاسبه شده بود در این بخش کاربرد دارد. بخش‌های زیر را می‌توان در این بخش گنجاند:
– پیش بینی فروش
– هزینه‌های (ثابت و متغیر)
– هزینه‌های نگهداری و ا نبار داری
– بسته بندی
– تبلیغات
– تخفیفات
– دستمزدها
– مالیات
– اجاره
– برق و آب و گاز و تلفن و…
پ) بیلان یا صورت حساب نقدینگی
این بخش مقدار و زمان پول‌های ورودی و خروجی را مشخص می‌کند.یکی از مهم ترین بخش‌های مالی، نحوهٔ تامین اعتبار اضافی برای فست فود است.آخرین سند بخش مالی جدول مقایسه دخل و خرج است که نشان دهندهٔ سطح فروش و تولید لازم برای پوشش هزینه‌ها است.
با توجه به تخصصی بودن این بخش حتما از مشاوران مالی برای تدوین آن کمک بگیرید.
 
۷- مهمترین خطرات
در هر صنعت و کاری اتفاقاتی به وقوع می‌پیوندد که هر چقدر آنها را از قبل شناسایی کرده باشیم در مقابله با آنها موفق تر خواهیم بود مواردی از قبیل:
– تغییرات ناخواسته در بازار فست فود
– فراتر رفتن هزینه‌های
– ورود رقبای جدید
– مشکلات خرید
– شکسته شدن قیمت توسط رقبا
– اشتباه درآمدن پیش بینی‌های بازار
– نرسیدن به اهداف فروش
– متلاشی شدن گروه مدیریت
حتما برای موارد فوق راه حل هایی در ذهن داشته باشید، چون این قسمت می‌تواند توان مدیریتی شما را در مواجهه با مشکلات نشان دهد.
 
۸- استراتژی‌های توسعه
هر طرح تجاری باید نگاه جدی به آینده داشته باشد. نقشه هایی را که برای توسعهٔ کارها کشیده‌اید در این بخش با سرمایه گذاران مطرح کنید.
رسیدن به اهداف ایده آل گرایانه یک برنامهٔ مکتوب می‌خواهد که استراتژی نامیده می‌شود.
 
۹- زمانبندی اهداف
در این بخش زمان پیش بینی شده برای دستیابی به هر کدام از اهداف اصلی و فرعی با کمک یک جدول زمان‌بندی به اطلاع سرمایه‌گذاران می‌رسد. در تهیهٔ آن‌ها محدودیت‌ها و ارتباط منطقی بین اهداف را فراموش نکنید. برخی از فعّالیت‌ها که می‌بایست به عنوان اهداف پروژه برای آن‌ها جدول زمان‌بندی تهیه کنید عبارتند از:
طراحی منو غذا، تشکیل تیم مدیریت، پیش بینی فروش، برنامه ریزی تولید در آماده سازی و آشپزخانه، تکمیل طرح‌های اولیه، استخدام پرسنل، امضای قرار داد با تامین کنندگان، افتتاحیه،  دریافت اولین سفارش، اولین فروش و اولین تحویل‌ها.
۱۰- پیوست و فهرست مراجع
در این بخش می‌توانید اسنادی را که برای ارائه در متن اصلی طرح مناسب نبوده ارائه کنید، نمودارها، اصلاعات مالی، سوابق(رزومه) افراد و هرگونه اصلاعات تکمیلی دیگر را می‌توانید در این بخش بیاورید.
 

راه اندازی فست فود

راه اندازی فست فود


طرح تجاری یا Business Plan فست فود
باورهای غلط
اگر هر یک از تفکرات اشتباه زیر به سراغتان آمد آنها را بی درنگ دور بریزید.
– یک طرح تجاری خوب حتما باید طولانی باشد.
– برای نوشتن طرح نمی‌توانیم از دیگران مشورت بگیرم.
– به اصلاحات و نظرات دیگران نیاز ندارم.
– نوشتن طرح دقت و وقت زیادی می‌برد بهتر است دل به دریا بزنم و کار را شروع کنم.
– کاری که می‌خواهم شروع کنم کوچک است و نیازی به طرح ندارد، طرح تجاری مال فست فود‌های بزرگ است.
– من که می‌دانم چه کاری را می‌خواهم انجام دهم پس نیازی به نوشتن طرح ندارم.
طرح تجاری یا Business Plan فست فود
پرهیز از دام‌های رایج
شما معمولا پنج دام بر سر راه خود دارید که به شدت باید از آنها پرهیز کنید زیرا سرمایه گذاران نیز آنها را به خوبی می‌شناسند و نسبت به آنها عکس‌العمل منفی نشان می‌دهند
۱- اهداف غیر واقع بینانه
اهداف غیر قابل دسترس، عدم ارائهٔ محدودیت زمانی برای انجام کارها و عدم اولویت بندی کارها را می‌توان به عنوان برخی از اهداف غیر واقع بینانه دانست
۲- پیش بینی نکردن موانع
نادیده گرفتن مشکلات آینده، نپذیرفتن ضعف‌ها و عیب‌های برنامه و عدم پذیرش تغییرات برنامه از جمله این موانع هستند.
۳- عدم تعهد
بسیاری از افراد، کار در فست فود جدید را به عنوان کار تفریحی یا نیمه وقت شروع می‌کنند پس تعهد کمتری دارند بنابراین شما به جبران آن سعی کنید زیاد کار کنید، کارها را به تعویق نیندازید، در تمامی قرارهای شغلی حضور بیابید و از همه مهمتر درفست فود شخصا سرمایه گذاری کنید.
۴- کم تجربگی
کم تجربگی باعث تفکرات بلند پروازانه می‌شود، با مشاوره گرفتن از افراد مجرب سعی کنید آن گونه اندیشه‌ها را از خود دور کنید.
۵- نبود بازار مناسب
خیلی‌ها ایده‌ای را پیشنهاد می‌کنند بدون این که در مورد مشتریان بالقوهٔ آن فکر کنند. مطمئناً علاقهٔ شما به غذاتان باعث نمی شود که دیگران بابت آن پولی بپردازند. پس حتما برای غذا خود یک بخش از بازار را هدف قرار دهید و شواهدی بیاورید که غذای شما نیاز این بخش را برآورده می‌کند.
 

طرح تجاری یا Business Plan فست فود
گروه تخصصی راه اندازی فست فود،کافی شاپ،رستوران ملل،رستورانهای سرو غذای سالم و هتل iranhfc پیشرو و نوآور در ارائه خدمات نوین در عرصه صنعت غذا.