مبارزه با دیابت با تغذیه مناسب

مبارزه با دیابت با تغذیه مناسب

Categories: راه اندازی فست فود

بیماری قند یا دیابت یکی از شایعترین بیماری‌های متابولیکی است. علامت مشخصه آن میزان قند خون بالای ۱۲۰ میلی‌گرم در دسی لیتر در حالت ناشتا است و از دیگر نشانه‌های آن پرخوری و پرنوشی است. در حال حاضر بیش از ۳۵۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به این بیماری هستند که متأسفانه در کشور ما نیز شیوع بالایی دارد. برای کنترل دیابت داشتن رژیم غذایی مناسب مهم ترین نکته است. در ادامه برخی از مواد غذایی که برای کنترل قند خون مناسب هستند توضیح داده می شود. اما باید توجه داشت که مصرف هر ماده غذایی بسته به وضعیت سلامتی هر فرد می تواند متغیر باشد و برای کنترل دیابت بهترین رژیم رژیمی است که توسط دکتر هر شخص به او ارائه می شود.
تخم کتان: میزان بالای فیبر در تخم کتان می تواند به پایین آوردن قند خون کمک کند.
بادام: مصرف بادام درختی موجب کاهش کلسترول بد خون می شود و برای بهبود حساسیت انسولینی مفید است. برای کاهش ریسک مبتلا شدن به دیابت خوردن روزی ۱۰ الی ۱۵ بادام توصیه می شود.
جو: جو حاوی فیبرهای محلول می باشد و هضم را کند می کند و در نتیجه قند به طور تدریجی جذب می شود.
دارچین: دارچین ادویه ای است که برای کاهش کلسترول بد مفید است. و همچنین دارچین حاوی ترکیباتی است که عمل انسولین در انتقال گلوکز به سلول ها را بهبود می‌بخشد و به این طریق موجب کاهش قند خون می شود. مصرف منظم روزانه نصف قاشق چای خوری میزان قند خون را حدود ۲۰% کاهش می دهد. اگر داروی رقیق کننده خون استفاده می کنید باید برای مصرف دارچین با دکتر خود مشورت کنید.
سرکه سیب: مصرف سرکه سیب به همراه غذاهایی که کربوهیدرات بالایی دارند، به کاهش شاخص گلایسمیک کمک می کند. مصرف سرکه ی سیب قبل از خواب، موجب کاهش میزان قندخون ناشتا در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می شود.
ماهی: انواع ماهی، خصوصا سلمون سرشار از امگا ۳ هستند. این اسید چرب به حفظ میزان انسولین در بدن کمک می کند.
آووکادو: آووکادو دارای فیبر زیاد و چربی‌های اشباع نشده می باشد و به ثبات سطح قندخون کمک می‌کند.

برخی از مواد غذایی که دارای شاخص گلایسمیک پایینی هستند:

ماست کم چرب، شیر سویا، شیر کم چرب، چاودار، هویج، بروکلی، بادمجان، قارچ، گوجه فرنگی، لوبیا سبز، فلفل، پیاز، گریپ فروت، سیب، گلابی

برخی از مواد غذایی که دارای شاخص گلایسمیک بالایی هستند:

نان سفید، هندوانه، خربزه، بستنی، برنج سفید، سیب زمینی سرخ کرده، کدو
در راه اندازی فست فود ها و رستوران ها می توان برای افراد دیابتی منوی جداگانه تهیه کرد و برای این افراد غذاهایی سرو کرد که شامل مواد تشکیل دهنده ای باشد که برای کنترل قند خون مناسب است.