مدیریت رستوران داری

مدیریت رستوران داری

Categories: راه اندازی فست فود

مدیریت علم اداره افراد و منابع می باشد. اگر شما خواهان داشتن یک مجموعه منظم و قدرتمند هستید باید به علم مدیریت مخصوصا در حوزه فست فود و رستوران تسلط کامل داشته باشید.
در رستوران مطلوبیت غذای ارائه شده، دکوراسیون داخلی و پاکیزگی و طرز برخورد پرسنل  و… می‌تواند در کیفیت رستوران و شهرت آن نقش به سزایی داشته باشد.
مدیر یک رستوران باید اطلاعات کافی در مورد رضایت مشتریان نسبت به کیفیت غذاها و خدمات ارائه شده به آنان داشته باشد، برای این کار مسئول است که هرگونه اقدامی جهت بدست آوردن اطلاعات کافی و کامل دراین زمینه انجام دهد .
او باید توانایی مدیریت کارکنان خود را داشته و در ارائه خدمات به مشتریان عالی و قوی باشد.مدیر یک رستوران باید بر کلیه امورات رستوران از جمله روند تهیه و کیفیت مواد اولیه ، ظاهر کارکنان و برخورد آنان با مشتریان و … به صورت روزانه نظارت کامل داشته باشد.
برخلاف تصورات مدیر یک رستوران فردی نیست که در یک دفتر نشسته و منتظر دریافت گزارش از سوی کارکنان و مشتریان باشد بلکه او فردی است فعال که مرتبا و روزانه در جریان کلیه امورات بوده و با انجام بازدید از بخش های مختلف، بر کلیه امورات رستوران اشراف داشته و آنها را تحت کنترل خود در میاورد .
در رستوران مشتریان مختلف با فرهنگ های گوناگونی وارد می شوند که هرکدام  سلیقه های به خصوصی داشته و انتظارات خاصی از رستوران دارند.
مدیر رستوران باید توانایی شناخت انواع سلیقه ها به جهت ارائه بهترین خدمات و غذاها متناسب با سلیقه آن مشتری را برنامه ریزی کند. او باید کاری کند که تا حد امکان همه انتظارات معقول مشتریان را برآورده سازد.
لازم به ذکر است در اینجا نیز ۱۰ تکنیک کلیدی برای مدیران رستوران ها پیشنهاد می شود که با آن بتوانند کسب و کار خود را بهبود ببخشند :

۱- مدیریت کارآمد هزینه ها :

مدیریت هزینه ها نکته بسیار قابل توجهی است که مدیران رستوران ها باید رو این نکته تمرکز به خصوصی داشته باشند.
هزینه ها را می توان هزینه پرسنل ، موارد غذایی اولیه، سربار و ضایعات و… بر شمرد. ثبت کامل و دقیق تمام هزینه ها و گزارشات سود و زیان به مدیران در بودجه بندی دقیق جهت کسب سود بیشتر کمک خواهد کرد.
مدیریت رستوران داری

۲- تبلیغات موفق :

مدیران مسئولیت  تبلیغ و ترویج  نام تجاری رستوران خود جهت توسعه کسب و کار، در امتداد آن افزایش مشتری را دارند .
مدیران می باید بهترین و برگزیده ترین روش تبلیغاتی را در حوزه و حومه اطراف رستوران خود و همچنین روش های پیاده سازی استراتژی های بازاریابی را بیاموزند.

۳- مدیریت کیفیت محصول :

مدیران رستوران ها به سادگی با باز نمودن درب واحد صنفی، کیفیت کالا و خدمات خود را تبلیغ می نمایند.
مطمئن باشید تبلیغ خوب تنها با ارائه بهترین محصولات با بهترین کیفیت خدمات ممکن می باشد.
کنترل فرآیند آماده سازی مواد غذا، استاندارد سازی نحوه تهیه و ذخیره مواد غذایی و کیفیت ارائه خدمات، می باید همیشه مورد توجه مدیران باشد

۴- ارائه خدمات ممتاز :

ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان یکی از مهمترین و اساسی ترین اهداف هر رستوران می باشد.
هر پرسنلی که با مشتریان در تماس است ، می باید آموزش های لازم ، نحوه ارائه خدمات از لحظه ورود تا خروج مشتری از رستوران را، بیاموزد و نحوه احسن آن اموزش ها را اجرا نماید.

۵- هوشمندانه زمان را مدیریت نمایید :

یک مدیر موفق جهت جلوگیری از فرسودگی شغلی و حفظ یکنواختی کیفیت خدمات رستوران، نیاز دارد نحوه زمانبدی علمی فعالیت ها را بیاموزد .
فعالیت های اصلی نیازمند زمانبندی شامل، کنترل موجودی و سفارشات، زمان آماده سازی و تهیه غذا، کمک کردن به همکاران و سایر وظایف روزانه می باشد

۶- ایجاد محیط کار مثبت :

مدیریت رستوران جهت ایجاد محیط مثبت و جذاب در رستوران از هیچگونه تلاشی نباید فروگذار باشد . محیط مثبت سبب میگردد که پرسنل احساس اعتماد نسبت به یکدیگر داشته باشند.
جهت ایجاد محیط مثبت می باید پرسنل با کیفیت جذب نمایید و با آنها عادلانه رفتار کنید. همچنین باید بین کار سخت و تفریح توازن ایجاد کند .
راه اندازی فست فود

۷- در پرسنل انگیزه ایجاد نمایید :

مدیران باید بیاموزند چه نکاتی باعث ایجاد انگیزه در پرسنل می گردد. جهت ایجاد افزایش انگیزه در پرسنل از ابزارهای نظیر پاداش نقدی و غیر نقدی، تفریحات، سرگرمی و… با هدف  تشویق و تنبیه استفاده نمایید.
استفاده صحیح از این ابزار انگیزشی سبب افزایش خلاقیت و بهره‌وری بیشتر کارکنان می گردد.

۸- الگوی مناسب باشید :

ممکن است شما ندانید اما کارکنان، تمام صحبت ها و کارهایی شما را مشاهده می نمایند. بنابراین الگوی رفتار و اخلاق مناسب برای پرسنل باشید.

۹- همواره منظم باشید :

اصول و سیاست انظباطی معین و جامع ایجاد نمایید و تمامی کارکنان را با منشور اخلاقی رستوران آشنا نمایید.
منصفانه با کارکنان بر اساس قوانین تدوین شده و تعریف شده برخورد نمایید.

۱۰- پاداش مناسب :

کلیه پرسنل را مطلع نمایید که در صورت انجام فعالیت با کیفیت بیش ازحد ، پاداش مناسب دریافت می نمایند.
کارکنانی که بهتر از حد نرمال کار میکنند در مقابل سایر همکاران و بصورت کاملاً شفاف تشویق نمایید.
مدیر رستوران معمولا باید شب ها، تعطیلات و آخر هفته ها در اکثر ساعات سرکار خود باشد . اما مدیر کیترینگ به صورت منظم تری در ساعاتی از روز کار می کند، چون برنامه کاری منظم تر و مشخص تر دارد
رستوران داری شغلی سخت و پر مشغله است که در صورت موفقیت در این شغل می توان گفت از مشاغل پردرآمد جامعه به حساب می آید.
این شغل جزء یکی از مشاغل جذاب و مورد نیاز در کشورهای دیگر بوده و زمینه کار در خارج از کشور برای آن به خوبی فراهم  شده است.
اکثر کشورهای بزرگ دنیا، به راحتی به مدیران توانمند رستوران ها اقامت داده و آنها را در مکان های مشاغل بساری خوبی استخدام می کنند .
درادامه اطلاعات خوبی در مورد مسئولیت ها و وظایف، دانش و مهارت مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازارکار و فرصت شغلی، میزان درآمد مدیر رستوران و برخی از مدیران رستوران ایرانی ارائه می شود.
مهندس عباس حسینی

رستوران :

رستوران مکانی است خاص برای افرادی خاص با پذیرایی خاص برای تشریفات و پذیرایی از میهمانان که دوست دارند در بیرون منزل از خود و همراهان پذیرایی شوند.
رستوران هایی در خارج از کشور مهمانان ساعتها در رستوران می ماند طوری که فکر می کنند آنجارا خریده اند و درآنجا با پذیرایی و نوشیدنی ، و غذاهای خاصی که دوست دارند اوقات خودرا سپری می کنند.

حرفه و هنر رستوران داری :

آیا تا به حال فکر کرده اید که اگر صاحب یک رستوران یا فست فود شوید دکوراسیون محل کار خود را چگونه انتخاب می کنید تا مشتریان، بیشتری را بتوانید جذب کنید :
موفقیت طراحی و دکوراسیون یک رستوران تا حد زیادی به چگونه  دیدن و احساس درونی مشتریان بستگی دارد.

سردر:

ورودی درب یک رستوران باید به شکلی باشد که کاملا مشخص و برای مشتریان جلب توجه نماید، که این امر برای رستوران هایی که در حاشیه جاده وجود دارد حائز اهمیت است ، چون اتوموبیلی که از آن منطقه عبور می کند بدون شک افراد حاضر در آن تابلو رستوران ها و سردر آن ها را مشاهده خواهند کرد.
امروزه طراحان گرافیکی با بهره گیری از رنگ ، نورپردازی و … تابلوهای بسیار جذاب و تاثیر گذاری ایجاد می کنند که پیام آن روشن و واضح است در ضمن این نکته قابل ذکر است که تابلو باید از اجزای تکمیل کننده طراحی ساختمان باشد و در عین حال عاملی مستقل که باید با طراحی معماری ساختمان هماهنگی داشته باشند .
باید به این نکته نیز توجه داشت که نباید تابلو را با خط های که خواندن آن به راحتی امکانپذیر نیست نوشت یا تابلو رابا رنگ زمینه نوشت و یک رنگ ، طراحی و آویزان کرد. بلکه باید طراحی آن به گونه ای باشد که موجب آن شود رستوران مورد نظر از سایر رستوران های رقیب و همجوار خود جذاب تر نشان داده و تصویری به یاد ماندنی در ذهن میهمانان ایجاد کند .
به این نکته نیز باید توجه داشت که ظاهر رستوران ها به شیوه های گوناگون بر مشتری تاپیر می گذارد ، مسلما مکان دارای نقش تعیین کننده ای در سبک معماری رستوران است.
این نکته بدین معناست که طراحی رستوران های کنار دریا با رستوران های داخل شهر یا رستوران های بین جاده ای یکسان نیست و مشتریان طبق مکان انتظار دارد رستوران ها طراحی خاص آن مکان را دارا باشند. به طوریکه ظاهر رستوران به شیوه های گوناگون بر مشتری نیز تاثیر گذار است.
عباس حسینی

اولین نگاه مشتری به بخش آشکار رستوران است.

سردر و ظاهر ساختمان و سپس دکور، طراحی میز و صندلی، نورپردازی، رنگ، کف سالن و غیره که نشان دهنده لوکس و مجلل بودن رستوران یا ارزان قیمت بودن خواهد بود.
برای تصمیم به رفتن یا نرفتن به رستوران کمک می کند و همین نکته است که به مشتری القا می کند که قیمت غذای رستوران استفاده کند یا خیر؟
مشتری معمولاً برای انتخاب رستوران دلخواه، به شیوه جستجو برای خرید کالا عمل می کند. اگر ظاهر آن جالب باشد، به داخل و مشخصات دیگر آن هم نگاهی می اندازد.
طراحی باید آنگونه باشد که حس بازگشت مجدد به رستوران را در مشتری ایجاد کند.
چنانچه یک رستوران طراحی داخلی و ظاهری ساختمان و همچنین تجهیزات درست و مناسب نداشته باشد مشتریان با شک و تردید غذا انتخاب کرده و در ذهن خود این سوال را از خود میکنند که آیا غذا سالم است یا نه. و در ذهن خود اینچنین می پندارن که رستوران های کنار جاده محیطی غیر بهداشتی داشته و اینگونه می پندارن که ظرف غذاها غیر بهداشتی و غذای ناسالمی را اینگونه رستوران ها برای مشتریانشان سری خواهند کرد .

طراحی مناسب خارجی

عموما مانع از بروز چنین پیش داوری هایی که احتمال دارد در ذهن مشتری ایجاد شود می گردد.
امروزه،بسیاری از رستوران ها تابلو و محل های ورودی خود را با ایجاد طراحی خارجی مناسب ارتقا بخشیده اند تا بتوانند با جلب نظر مشتریان، آنان را به ورود به رستوران تشویق کنند.
بخش خارجی رستوران همانند ساختمان فوق مدرن و بسیار لوکس می نماید که این چنین نمایی می تواند حاکی از فضای بسیار مجلل و با شکوه در داخل رستوران باشد.
رستوران هایی که طراحی و نورپردازی و فضای مناسبی و … داشته باشند محیط گرم و صمیمی و شاد برای مشتریان  تداعی می کنند.
اما اگر مکان رستوران که نقش تعیین کننده و به سزایی در سبک معماری رستوران دارد درست طراحی شود به طوریکه طراحی های یکنواخت و تقلیدی و بی روح در آن استفاده نشده باشد در چنین مواردی،مشتری فضای رستوران را بر خلاف ذهنیتی که از قبل در مورد رستوران های یکنواخت و خسته کننده داشته می بیند، جذب محیط و فضای رستوران می شود. پس یکی از رموز و کلید موفقیت در طراحی منحصر به فرد بودن و یکنواخت نبودن آن است.
در مورد رستوران های زنجیره ای، عامل معماری و طراحی و… خاص است که به سرعت با مشتری ارتباط برقرار می کند و به سرعت موجب شناسایی آن از طرف مشتری می شود. با این وجود، باید توجه داشت که تکیه بسیار زیاد بر چشم انداز معماری، موجب محدودیت قابلیت تغیر ساختمان در آینده می شود.
همچنین چشم انداز ساختمان باید به گونه ای طراحی شود که به راحتی قابل تقلید و نمونه برداری برای دیگران نباشد. اشخاص و رانندگان که از جلوی رستوران می گذرند،نه تنها متوجه خود ساختمان، بلکه متوجه مناظر طبیعی اطراف آن نیز گردند.

مناظر اطراف رستوران نیز همانند سردر و تابلو نشانگر فضای درون رستوران است. به همین ترتیب ، مشاهده مناظر که در آن گیاهان بدون آرایش خاصی قرار گرفته و انواع مختلف گل ها و درختان در آن یافت می شود، مسلماً محیط غیر رسمی داخل رستوران را به مشتری القا می کند ، که همین موضوع حس ارامش و راحتی را برای مشتری به ارمغان میاورد.
در برخی موارد،هماهنگی طرح مناظر اطراف و معماری ساختمان،نوعی تاثیر دراماتیک را ایجاد می کند. رستورانی که در محلی قرار گرفته باشد که مناظر بسیار دیدنی و جذاب در اطراف آن و سایر عوامل طراحی نیز، منطبق و هماهنگ با محیط طبیعی آن منطقه انتخاب شده باشد موفق تر است.
دور نما در رستوران هایی که پارکینگ نیز در اطراف آن قرار دارد ،بسیار حائز اهمیت است چون بعضی مواقع می توان با آرایش هنرمندانه درختان و بوته ها، ساختمان ها و محل های بد منظره اطراف را از دید مشتریان پنهان داشت .

وظایف مدیریت رستوران :

نقش مدیر رستوران این است که از روند کار رستوران و رعایت شدن بالاترین استانداردها روز دنیا جهت رضایت مشتریان مطمئن شود.
مدیر کیترینگ باید در سطح وسیع به سازمانها، شرکت ها، کارخانجات، بیمارستانها و مدارس خدمات بدهد. او نسبت به مدیر رستوران، با مشتری کمتر در ارتباط مستقیم است.
 
به هر حال وظیفه مدیر رستوران یا کیترینگ عبارتند از :
۱- تهیه منوها
۲- انجام تبلیغات
۳- استخدام نیرو اعم از آشپز، گارسون و…
۴- نوشتن شرح وظایف برای پرسنل
۵- اطمینان یافتن از توانمندی و مهارت کارکنان
۶- ارائه آموزش یا برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان در زمینه های کاری آنها – به عنوان مثال نحوه برخورد با مشتری  و …
۷- حفظ انگیزه کاری کارکنان برای رسیدن به بالاترین استاندارد ها در خدمت رسانی
۸- سازماندهی شیفت های کاری
۹- مدیریت و کنترل موجودی، بودجه و کارکنان
۱۰ – نظارت بر رعایت قوانین و دستورالعمل های بهداشتی و ایمنی در کار
۱۱- تهیه امکانات رفاهی جانبی برای راحتی بیشتر مشتریان مانند محوطه بازی برای کودکان، پارکینگ مناسب و …
 
مهارت و دانش مورد نیاز :
۱- داشتن رفتاری مدبرانه و مودبانه
۲- توانایی انگیزش و مدیریت کارکنان
۳- مهارت عالی در جذب مشتری و ارائه خدمات مناسب به او
۴- داشتن سلیقه خوب در کار برای انتخاب نحوه چیدمان سالن، دکور سالن، نوع ظروف مورد استفاده برای سروغذاها و…
۵- داشتن خلاقیت و نوآوری در تهیه منو غذا، چیدمان، ابزارهای تشویقی و…
۶- مهارت های ارتباطی قوی
۷- توانایی حفظ آرامش در شرایط کاری پر فشار
۸- توانایی خوب در کارتیمی
۹- توانایی کار با اعداد و ارقام و مدیریت بودجه
۱۰- توان سازماندهی و برنامه ریزی کارها
۱۱- نظارت بر نحوه سرویس دهی به مشتریان و برنامه ریزی جهت حداقل کردن زمان انتظار آنها
۱۲- توانایی مدیریت سلامت، بهداشت، ایمنی و امنیت محیط کار
 

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل :

علاقه مندان برای ورود به شغل مدیریت رستوران باید آموزش های خاص و تجربه مرتبط به آن را داشته باشند.
برای رسیدن به این شغل ابتدا باید از سطوح پایین تر شروع کرد و با کسب تجربه و توانمندی های بیشتر و گذراندن دوره های خاص، آموزش لازم را دیده تا بتواند کم کم پیشرفت کنند و یک مدیر خوب جهت مدیریت رستوران گردند.
البته مدیران رستوران بهتر است در زمینه های مانند آشپزی، کافی شاپ و… نیز دوره های لازم را ببینند تا بهتر بتوانند بخش های مختلف رستوران را مدیریت کنند.
البته برخی افراد به دلیل علاقه و داشتن سرمایه، رستوران، فست فود و یا کیترینگ تاسیس و مدیریت آن را برعهده می گیرند.
البته در دنیای امروز که رقبا زیادی وجود دارند، برای موفق شدن تنها داشتن سرمایه کافی نیست. مدیر رستوران باید تجربه کار در این بخش را داشته و با برخی از اصول و فنون مدیریتی نیز آشنایی کافی داشته باشد.
 

بازارکار و آینده شغلی مدیر رستوران :

مدیر رستوران می تواند در رستوران ها، هتل های بزرگ و کوچک، فست فود ها و مراکز تهیه غذا مشغول به کار شود و  با کسب تجربه بیشتر و سرمایه لازم می تواند رستورانی برای خود احداث کنند.
با توجه به روند رشد صنعت رستوران داری در جهان و افزایش تمایل مردم به استفاده از رستوران ها و فست فودها، پیش بینی می شود آینده خوبی پیش روی بازارکار مدیران رستوران خواهد بود.
البته هر مدیری که تجربه، مهارت و توانمندی بیشتری داشته باشد، فرصت های بهتری پیش روی او خواهد بود و به احتمال زیاد به موفقیت خواهد رسید.
شغل مدیر رستوران در بسیاری از کشورهای دنیا از بازارکار خوبی برخوردار است.
مدیران توانمند و باتجربه رستوران می توانند به راحتی در برخی از کشورهای جهان پذیرش گرفته و فرصت های شغلی خوبی پیش رو خواهند داشت.
 

میزان درآمد مدیر رستوران :

در خصوص میزان درآمد مدیر رستوران ها در ایران اطلاعات دقیقی در دسترس نمی باشد. این شغل علیرغم سختی های زیادی که دارد، در صورت موفقیت جزء مشاغل پردرآمد به حساب می آید.
درآمد مدیر رستوران ها با توجه به اینکه خود صاحب رستوران اند و یا در رستوران یا هتلی استخدام هستند، میزان مهارت، تجربه و توانمندی های آنها درآمدهای متفاوتی دارند.
 
درآمد مدیر رستوران در برخی از کشورهای جهان عبارتند از :
استرالیا – متوسط درآمد سالانه این شغل۴۵٫۶۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.
انگلستان – متوسط درآمد سالانه این شغل برای افراد تازه کار و دستیاران مدیر رستوران بین۲۷٫۵۰۰ تا۳۵٫۰۰۰ دلار و برای مدیران رستوران با تجربه بین۳۸٫۰۰۰ تا۶۱٫۰۰۰ دلار می باشد.
شخصیت های مناسب این شغل  :
در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند.
یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است.
البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.
به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند.
اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.
 

شخصیت های مناسب این شغل بر اساس شخصیت شناسی : ( MBTI)

ENFJ: این تیپ شخصیتی استقلال کاری و داشتن ارتباط با دیگران را دوست دارند. آنها دوست دارند از خلاقیت خود در کارشان استفاده کنند.
ENFP: این تیپ شخصیتی کارفرمای مادرزاد است و دوست دارد برای خودش کار کند، زیرا هم آزادی و انعطاف لازم را دارد و هم می تواند روی کار و حوزه ای که علاقه دارد کار کند.
ENTJ: این تیپ شخصیتی از دنیای تجارت و بازرگانی لذت برده و می خواهد در موقعیت اقتدار و رهبری باشد.
او دارای اندیشه های بلند مدت برای برنامه ریزی می باشد و دوست دارد با افراد مستقل و نتیجه گرا (که کمتر نیاز به سرپرستی مستقیم دارند) کار کند. همچنین این فرد توان تاثیرگذاری خوبی بر دیگران دارد.
ENTP: این تیپ شخصیتی کارآفرین مادرزاد است. او می تواند محیطی جدید، منعطف و متحول ایجاد کند و با کمک خلاقیت فراوان خود سیستم ها و روش های جدیدی بوجود آورد. این تیپ شخصیتی معمولا در کار خود با افراد زیادی ارتباط دارند.

ترفندهایی برای رستوران داری و مدیریت آن :

مدیر یک رستوران باید بداند که بعضی مشتریان که باید در صف برای خالی شدن بیاستند برای دیدن رستوران در فرصتی دیگر خواهند آمد ولی چگونه باید در روزهای شلوغ مشتریان را راضی نگه داشت که امیدوار باشیم این تعداد مشتری روز دیگر یا هفته دیگر مجددا به این رستوران خواهند آمد؟  بنابراین برای جلب و جذب مشتری و کاهش نارضایی آنان و برای حفظ مشتریان در انتظار سرویس دهی و خدمات ، یکی از نکات زیر میتوان انجام داد :

۱- برای مشتریان در انتظار باید صندلی راحت گذاشت و حتی با یک لیوان نوشابه، یا یک استکان چای رایگان از مشتری ها پذیرائی کرد.

۲- کیفیت و کمیت غذا همان طوری که هست حفظ شود.

۳- رفتار و برخورد با مشتری بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

۴- یونیفرم کارکنان از پارچه های بهتر و زیباتر انتخاب شود.

۵- در روزها و ساعات خلوت،رستوران برای شام یا نهار تخفیفی قائل شود.

۶- بر سرعت سرویس دهی اضافه شود.

۷- رستوران به وسایلی مجهز شود که در صورت انتظار،مشتری سرگرم باشد.

۸- به نظافت و بهداشت بیش از گذشته توجه شود.

۹- به سرویس های بهداشتی از نظر نظافت به طور مرتب توجه شود.

۱۰- این گونه رستوران ها باید بر سرعت سرویس دهی اضافه کنند تا مشتریان زودتر میزها را خالی کنند.

۱۱- در سبک چیدمان میزها نیز باید دقت شود چرا که با چیدمان میزها به طور صحیح جا برای اضافه کردن تعداد بیشتری میز و صندلی خواهند داشت.

۱۲- آشپزخانه را نیز باید به تجهیزات مدرن مجهز و در چیدمان وسایل پخت و پز دقت و توجه شود که از برداشتن قدم های اضافی کارکنان جلوگیری شود که به سرعت دهی در سرویس دهی بیانجامد.

۱۳- کم بودن ظروف نیز یکی از عوامل کندی کار است،به طور مثال،چنانچه ظروف کم باشد کارکنان باید برای استفاده مجدد،منتظر شستن و خشک کردن آنها شود.

۱۴- هنگام گرفتن سفارش غذا معمولا افراد مدتی را صرف انتخاب نوع غذا خواهند کرد،بهتر است صورت غذائی همراه با قیمت در معرض دید میهمانان قرار گیرد.

۱۵- غذاهایی که زیادتر سفارش داده می شود از قبل آماده کنند یا تزئین دور غذا مثل سبزیجات و … را قبلا در بشقاب بریزند.

۱۶- غذاهائی که سرو آن سریع تر است در منو اضافه کنند.مثل غذاهایی که قبلا پخته شده فقط احتیاج به کشیدن دارد.

۱۷- برای رستوران های که شلوغ نیستند  یا در ساعات و روزهای خاصی مشتری ندارند می شود دست به ابتکار عمل گوناگونی زد.

 
به عنوان مثال،در نمایشگاه ها بن های غذا را با تخفیف  x% ارائه دهند و یا اعلان کنند که اگر در ساعت y بعد از ظهر تا z  شب به رستوران مراجعه کنند از این تخفیف برخوردار خواهند شد.یا در روزها یا تاریخ هایی که می دانند رستوران خلوت است مثلا اواسط هفته اعلام کنند،برای هر میز  x% تخفیف قائل می شوند.
یا غذاهای دیگری که در ساعت شلوغی سرو نمی شود در منو بگنجانند این گونه ابتکارها و کارها باعث خواهد شد تا رستوران در زمان های خلوت نیز مشتری داشته باشد و کارکنان نیز معمولا در این ساعات به مشتری بهتر خواهند رسید،ضمن اینکه کارکنان در کلیه ساعت کاری مشغول کار بوده،رستوران نیز از درآمد بیشتری برخوردار خواهد شد.
۱۸- یکی از مواردی که باید در نظر گرفت و بتواند پاسخگوی مراجعان باشد مسئله پارکینگ است برای رستوران های فست فود آنهایی که در خیابان ها ی پر رفت و آمد و اصلی شهر باشند بسیاری از مردم برای انتخاب فضای آرام و دور از هیاهو از این محل ها استفاده می کنند و مایل هستند که اتومبیلشان را نیز در جای امنی پارک کنند تنها خدمات و سرویس دهی رستوران نیست بلکه برای جلب مشتری باید پارکینگ در نظر گرفته شود.

چگونه یک رستوران را بدون شکست راه‌اندازی کنیم؟

زمانی که  شما رستوران خودتان را راه‌اندازی می‌کنید، بدون شک یک سری مسائل جدید برایتان پیش می‌آید!
صرف‌نظر از اینکه شما بهترین ایده رو واسه رستوران‌تان داشته اید  یا بهترین دستور پخت غذا در اختیار سرآشپز قرار داشته است و یا هزار تا مورد که بهش به عنوان مدیر رستوران می‌بالید؛ باید در نظر داشته باشید که هیچ کدوم از اینها، موفقیت شما رو تضمین نمی‌کنند.
در واقع؛ صنعت رستوران‌داری بسـیار پر ریسک است. یک مطالعه در دانشگاه کرنل آمریکا که معتبرترین دانشگاه برای صنعت مهمان‌نوازی در دنیا است، نشان می‌دهد که تقریباً یک چهار رستوران‌هایی که به تازگی راه‌اندازی می‌شوند، در همان سال اول افتتاح و بازگشایی ورشکست می‌شوند.
این نیز جالب است که بدانید این نسبت در سال دوم دو برابر است! این یعنی نیمی از رستوران‌هایی که در سال دوم افتتاح خود هستند در معرض ورشکستگی قرار دارند. البته باید در نظر داشت این پژوهش در آمریکا انجام شده ولی نتایج در ایران هم تفاوت بخصوصی ندارد.
رشد بسیار زیاد رستوران‌های سطح شهر تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ، نزدیک به اشباع شدن این صنعت را نیز گوشزد می‌کند و هر چه به این سمت حرکت کنیم، کار رستوران‌دارهای تازه‌ کار سخت‌تر و پیچیده‌ تر میشود.

مدیریت رستوران داری

موفقیت در صنعت رستوران‌داری مستلزم یک تعهد کاری قوی است. بطور معمول، مدیران رستوران در هفته حدودا ۹۰ ساعت وقت برای کارشان در محیط رستوران صرف می‌کنند! این یعنی دو برابر ۴۴ ساعت حد مجاز کار در هفته. همین امر نشان‌دهنده زمان‌بر بودن و تعهد آور بودن کار در صنعت رستوران‌داری است.
کار رستوران تعطیلی‌بردار نیست، صبح، ظهر و شب.. شما باید با جون و دل برای آن وقت بگذارید.
 

حسابدار خود باشید :

اغلب مدیران رستوران، ذهنیت قبلی نسبت به حسابداری رستورانی ندارند. باید بدانید که این مدیریت مالی فرق زیادی با سایر کسب و کارها ندارد، شما بایستی حجم سرمایه‌گذاری، بودجه‌های اجرایی و خرید‌های روزانه و هفتگی، کنترل هزینه ، حقوق پرسنل و از همه مهمتر پیش‌بینی درآمد آشنا باشید و بطور نظام ‌یافته حساب رستوران‌تان را رصد کنید و مراقب سود زیان‌تان باشید.
اینجاست که سبک مدیریت سنتی شمارش دخل و خرج رنگ می‌بازد.
 

ریسک‌تان را مدیریت کنید

حواستان به بهداشت، احترام به مشتری، کنترل مهمان ناراضی، مسمومیت و خیلی چیزهای دیگر نیز باید باشد.
هر کدام از مشکلاتی که از قبل به ریسک آنها فکر نکردین می‌تواند به دردسر بزرگی برایتان تبدیل شود .
 

مدیریت رستوران و رستوران داری مدرن

مدیریت و سرمایه گذاری در امور رستوران داری در همه جای جهان نیازمند داشتن تجربه، دانش، روحیه و اطلاعات لازم در این زمینه است و هر سرمایه داری که اقدام به راه اندازی رستوران می کند بیشتر از روی بیکاری و چشم هم چشمی است.
مدیریت رستوران یا سرمایه گذار باید اطلاعات کافی در امور رستوران داری، بهداشت، تغذیه، کارگرداری و مسایل مدیریتی داشته باشد. اما در کشورهای جهان سوم راه اندازی و مدیریت رستوران تنها با داشتن سرمایه امکان پذیر است واین یکی از دلایلی است که وضعیت بعضی از رستورانها در سطح شهر مطلوب به نظر نمی رسد.
عمر مفید یک رستوران موفق با دکوراسیون بی نظیر، مدیریت خوب، پرسنل آموزش دیده، تجهیزات کامل و مکانیزه در همه جای دنیا پنج سال است ما در کشورهای جهان سوم رستورانهای سی یا چهل ساله را بهترین رستوران جهان می نامیم.

برای پیشرفت رستورانمان چه کارهایی باید انجام دهیم تا از دیگران عقب نمانده باشیم:

بهداشت محیط فردی، مواد غذایی و اجناس تاریخ گذشته و کهنه شده و طبخ غیر اصولی مواد غذایی و آموزش پرسنل رستوران چندان مورد توجه مدیران و سرمایه گذاران رستوران ها نیست و نخواهد بود، چرا که در اعطای مجوز و راه اندازی رستوران چه اقدامی انجام شده و در آینده چه اقدامی خواهد شد.
رعایت حقوق مشتری و احترام به میهمانان از اصول مدیریت رستوران می باشد.
داشتن مدیر خوب، پرسنل با وجدان، ویتر و باسبوی وظیفه شناس، دربان با مسئولیت، مسئول خرید وارد به امور غذا و نوشابه، انباردار امین و وارد به امور انبارداری مواد غذایی نه آهن آلات و پوشاک از اصول مدیریت و سرمایه گذاری در بخش این صنعت می باشد .