میزان قند مورد نیاز روزانه بدن

میزان قند مورد نیاز روزانه بدن

Categories: راه اندازی فست فود

نوشابه، نان، تنقلات، غذا های آماده، انواع شیرینی و کیک و شکلات و اکثر مواد غذایی مصرفی روزانه ی ما حاوی قند است که مشکلات سلامتی برای ما ایجاد می کند. مصرف بیش از حد قند در درجه ی اول موجب اضافه وزن و بعد در نتیجه موجب شیوع انواع بیماری ها از جمله دیابت نوع دو، و بیماری های قلبی می شود. طبق گزارش انجمن قلب آمریکا مقدار قند مصرفی توصیه شده ی روزانه برای مردان ۳۵ گرم (۱۵۰ کالری) و برای زنان ۲۰ گرم (۱۰۰ کالری) می باشد. یعنی بدن ما روزانه از میزان قند موجود در یک بطری نوشابه کمتر به قند احتیاج دارد. خیلی از شما ممکن است بگویید چه خوب، من روزانه این مقدار قند مصرف نمی کنم. اما حقیقت این گونه نیست. زیرا قند موجود در میوه جات و سبزیجاتی که در طول روز مصرف می شوند بعلاوه قند دیگر مواد غذایی که در طول روز مصرف می کنیم از مقدار نیاز روزانه بیشتر می شود. پس مصرف قند از طریق نوشابه و شیرینی و … به معنای قند اضافه است. یعنی مصرف هر قندی به جز قندی که در مواد غذایی طبیعی موجود است به معنای قند اضافی است. مشکل اصلی در مورد مصرف قند این است که از مقدار قند مصرفی روزانه ی خود خبر نداریم. چون فکر می کنیم قند فقط در نوشابه و انواع شیرینی و حبه قند وجود دارد در صورتی که اکثر مواد غذایی طبیعی حاوی قند هستند. به عنوان مثال یک لیوان بزرگ آب پرتقال حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد نیاز بدن به قند را تامین می کند. که البته آبمیوه های صنعتی حاوی قند بالایی هستند و یک بطری لیموناد حدود ۲ برابر قند مورد نیاز روزانه بدن قند دارد. و نوشابه های گازدار بدون قند ممکن است قند کمتری داشته باشند اما به دلیل استفاده از شیرین کننده های های مصنوعی برای سلامتی ضرر دارند. آسپارتام نام یکی از شیرین کننده های مصنوعی است که مصرف زیاد آن عوارضی چون سرطان مغز، دیابت نوع دو، اختلالاتی چون صرع و تشنج دارد. البته که با مصرف یک بطری نوشابه بدون قند دچار این بیماری ها نمی شوید و این عوارض با استفاده ی طولانی مدت و زیاد از این نوع نوشیدنی ها شیوع پیدا می کند. هنگامی که مدت طولانی قند بیشتر از حد مورد نیاز روزانه مصرف شود ارگان ها دچار مشکل می شوند. به عنوان مثال کبد چرب می شود. و یا زمینه ی مبتلا به شدن دیابت آماده می شود. مصرف روزانه ۱۵۰ کالری قند اضافه ریسک مبتلا شدن به دیابت را خیلی افزایش می دهد. و دیابت موجب شیوع انواع بیماری ها از جمله بیماری های قلبی می شود. همچنین مصرف بیش از حد قند باعث افسردگی نیز می شود. در بسته بندی مواد غذایی معمولا میزان قند موجود نوشته می شود. با چک کردن میزان قند موجود در هر ماده غذایی مصرفی می توان میزان قند مصرفی را کنترل کرد. همچنین مصرف میوه جات و سبزیجات با قند کمتر مانند مانند زغال اخته، کلم بروکلی، گل کلم و.. به جای میوه جات و سبزیجاتی با قند بیشتر، و یا استفاده از توت به جای حبه ی قند یا شکر هنگام میل چای در کنترل میزان قند مصرفی موثر است. و باید مصرف نوشابه و شیرینی و شکلات را به حداقل میزان ممکن رساند. با کنترل قند مصرفی می توانیم از بسیاری از بیماری ها پیشگیری کنیم.